keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Luetaan!



Jeps, minä se olen ;)

Meinasi mennä Meni vähän överiksi kirjastossa. Nyt, kun taas tauon jälkeen olen "opettanut" itseni lukemaan, ei siitä meinaa tulla tolkkua, tai loppua. Viikonloppuna ostin juuri kirpparilta kolme kirjaa, överikasa lähti mukaani kirjastosta ja kaksi jätin varaukseen. Vilkkumaan Nainen katolla, joka mulla olikin aikeissa lukea jo aiemmin, sekä Marjaanan ja monen muun suosittelema Avioliittosimulaattori tupsahtavat jossain kohtaa myös luettavakseni. Tuo pelkkä kirjaston nyt lainattu kasa on sellainen, etten taida siitä kuitenkaan kuukaudessa, jonka laina-aika on, selvitä. Paitsi, jos menee useampikin yö niin, kuin toissayö. Ei toivoakaan unesta. Luin, kokeilin nukkua, luin, kokeilin nukkua. Ei silmällistäkään! Puoli kuusi katselin vielä kelloa. Viime yönä katselin kelloa vielä kahden jälkeen.
Murheet, ne valvottaa. Mutta kirjaan pystyn eläytymään niin, että nykymaailma unohtuu. Voidaan siis todeta, että seuraavat 1,5 kk luen aika hemmetisti. Muuta ei voi, kuin odottaa.Ja toivoa, että murhe on vain väärä hälytys.

Niin, kirjastossa hoitelin siis asioita, se kun on samalla kaupungin palvelupiste meille "syrjäkyläläisille". Kopioitiin papereita, jätettiin papereita "sisään"  ja sensellaista...
Kirjastossa mä olen vähän kuin lapsi karkkikaupassa. Jos ottaisi vielä tuon...tuokin näyttää kivalta...onpa herkullinen kansikuva, nappaanpa mukaan...oi, miten kiinnostava selostus!... jotenkin kirjoja kertyy ja kertyy käsivarrelle. Sitä tulee ahneeksi. Ihan kuin ne katoaisivat hyllyistä, jollei niitä ota mukaan. Tai jollei sitä ensi kerralla enää olekaan täällä, jos nyt jätän sen...
Ei, kyllä ne kaikki oli mukaan otettava:


Mä olen aina haaveillut kirjastohuoneesta. Sinä kauniina päivänä, kun mulla on koti, mä teen edes kirjastonurkan, jollen muuta..

Me ollaan Nuorimmaisen kanssa glögihulluja. Tänään oltiin kaupassa (asuntotuki, jess!!!) ja juomaosastolla oli lavan alimmainen kerros glögitiivistettä jäljellä. Sanattomasti me vilkaistiin toisiamme ja nyökättiin: "jee, vielä jäljellä; heti kaksi pulloa." Tuota glögitiivistettä ollaan kahdestaan juotu jo kymmenen pulloa, ja nyt saatiin kaksi lisää. Glögi on oikein loistava kuuma juoma illallakin. Siitä on tullut ihan tapa. Totesin kyllä, että näiden jälkeen on syytä taas aloittaa teekausi ja vierottautua glögistä. Kohtahan se kevätkin on jo täällä. 
Kauheasti tekisi mieli esikkoa. Tulppaaneitahan mä jo ystäviltä sainkin, mutta ne ovat jo poistuneet kukkien taivaaseen. Pikkupussin multaa jo ostin ja aikomuksena on taas kasvattaa herkkuja. Niistä myöhemmin.

Päivärytmi on muuten mennyt aivan pyllylleen. Kun sitä vielä joulukuussa katseli kelloa puolenpäivän aikaan ja totesi, että työpäivä on puolentoista tunnin päästä pulkassa, niin nyt mä hiipparoin yövetimissä ja rokkitukassani samoihin aikoihin. Kyllä mä herään ajoissa, haluan olla hereillä, kun neiti lähtee kouluun, mutta silti...mä venyn ja vanun ja touhuan. Mutten saa päälleni, hiuspehkoa alas tai lilaa luomeen :) Ehkä mä opin siinä vaiheessa, kun ovelle tulee joku yllätysvieras ja pyörtyy.

Tammikuussa luetut:





Joo, joo...kevyttää lovee... mut haittaakse?
Dave Peltzerin Pimeän poika oli kirja, joka jäi aikanaan vaivaamaan ja vainoamaan mun ajatuksia. Hyvä kirja, mutta hirveän ahdistava ja järkyttävä. Samanlainen oli Alice Seboldin Oma taivas. *hrrrr...puistattaa*

Ps. olenksmä muistanu pitkään aikaan kertoo, että mä vihaan kerrostaloasumista! 


40 kommenttia:

  1. Kiva kun kävit hakemassa mut mukaan uusille urille :)

    Mun tekis mieli lukea näin talvella joskus Kaari Utrion historiallista romantiikkahömppää, mutta en millään jaksa hakea mistään kirjoja. Ehkä ens talvena...

    Mäkin haluaisin pois kerrostalosta, mutta täällä sitä vaan ollaan. Toivottavasti ei ihan hirveän kauaa...

    Mulla on ongelma, kun mies on tällä hetkellä arkisin toisella paikkakunnalla, niin valvon myöhään, kun olen yksin, en saa mentyä nukkumaan ajoissa. Puuhastelen kaikkia siivoushommia yöllä ja notkun netissä, etenkin blogistaniassa. Ja sitten olen niin kauhean väsynyt, kun en sattumoisin voi puolenpäivän aikaan enää pyöriä peikkona. TOSI järkevää väsyttää itsensä turhan takia. Ehkä mäkin vielä joskus opin menemään nukkumaan näin yksinkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin oli joku Utriokausi, joskus kauan sitten. Hyviä ne oli.
      Mä oon tullut siihen tulokseen, että netissä on joku magneetti, erityisesti iltaisin...

      Poista
  2. Terve vaan, tulla taapersin katsomaan että mitäs täältä löytyy ja hyvältä näyttää!
    Mulla on valitettavasti tuo lukuhommeli jäänyt keskittymisvaikeuksien takia pois ja ehkäpä munkin täytyisi opettaa itseni uudestaan siihen touhuun. Lukeminen on heti hemmetin hyvä harrastus jossa ajantaju katoaa ja mä luinkin ennen tosi paljon mutta kuten sanottu, se oli ennen se.

    Tälläsin sut lukulistalleni ja jos viittit niin käytkö sanomassa saako sun blogia promotella tämän/huomisen päivän tekstissä vai haluatko pitää hys hys -linjaa. Mulla kun on tapana jeesata aloittalevia (khihihii) bloggaajia mainostamalla niiden blogeja.
    Koitin kattella sitä lukijat -widgettiä muttei näkynyt joten taidan hypätä G+:n puolelle katsomaan löydänkö mä sut sieltä. Oon tosi riemuissani siitä kun olet alkanut pitämään blogia <3

    VastaaPoista
  3. Tää on just sellainen vuodenaika että tekee mieli lukea kevyttä - joten ei haittaa ;-)

    Toivon kovasti, että murheet on ohimenevää laatua. Jaksua sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mäkin toivon, ihan kädet ristissä.

      Poista
  4. Heiii...! Sulla on uusi blogi! Ihanaa uudistusta. Nyt pistää kateudeksi, mäkin haluan jotain uutta, olen halunnut jo kauan. Mutta en tiedä mitä se on olisi.
    Mäkin olen lukenut tuo Oma taivas, oli se vähän ahdistava, mutta jännästi kuitenkin lämmin ja lempeä kirja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas en olisi tätä halunnut, harmittaa, että "kaikki" jäi vanhaan, mutta oli pakko :(

      Poista
  5. Jees, oikea meininki!
    Mie laitan Avioliittosimulaattorin heti sulle postiin - sain sen eräältä bloggaajalta ja on lupa laittaa eteenpäin tarvitsevalle :) Kirjaston kirjoissa on se huono puoli, että ne täytyy palauttaa ajoissa tai uusia lainat ajoissa; ei oo silleen rauhaa lukea just sillon kuin huvittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi! Ootko niin ihana! Voi sinua <3

      Poista
    2. Lähti ykkösenä, eli PITÄS olla huomenna siellä sun eteisen lattialla.

      Poista
  6. Hei Kiitos ihanainen Helmi, että vinkkasit uudesta osoitteestasi, mukana ollaan. Mä mietin kanssa, että kun aloitan vapaani niin luen lukematta jääneet kirjat ja sivistän itseäni.. arvaas vaan olenko lukenut. Mun nuppi ei vaan kestä sellaista pysähtymistä. Reissussa sain luettua ½ kirjaa. Lehtiä tykkään selailla kyllä sitäkin enempi, niitä saan kierrätyksestä.. Kaikkea Ihanaa uudelle blogillesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä ootkin niin tekevä, etten ihmettele. Jaksatko sä kuitenkin telkkaria katsoa? Sitä mä en taas oikein jaksais...

      Poista
  7. Onnea uudelle blogille! Kiva, kun kutsuit uusille urille meikäläisenkin!

    Lukeminen on ihanaa. Oma taivas jäi mua vaivaamaan pidempään, joten uskon, että Pimeän poika jää lukematta toistaiseksi... Kannattaa lukea, niin saa taukoa omilta murheilta.

    Nyt mullakin on kai enemmän aikaa lukea...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samallalailla Oma Taivas vaivasi mua pitkään. Meinasin jo hermostua, kun ei se poistunut mun päästä ollenkaan. En tiedä, mikä siinä jäi niin kummittelemaan...

      Poista
  8. Kiitos, kun kutsuit mukaan uuteen blogiisi! Onnea tälle uudelle ja mukavia lukuhetkiä!

    VastaaPoista
  9. Kiva, kun kutsuit minut mukaan, ilahduin tosi paljon! Tuo lukuinnostus on tosi tuttua minullekin. Jos minulla olisi juuri nyt aikaa, olisin myös nenä kiinni kirjoissa. Ja kerrostaloasuminen EI tosiaan ole kivaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos sitä aikaa on sitten kohta?

      Poista
    2. Näyttäisi siltä, että sitä ei ole ihan niin pian kuin alunperin ajattelin, mutta voin luultavasti ottaa nyt loppukevään edes hieman rennommin kuin alkuvuoden. Kirja esiin siis! :) Onnea uudelle blogille :)

      Poista
  10. Ilahduin kovasti, ettet vallan häipynyt.

    Mä olen myös varsinainen kirjahamsteri. Kotoa löytyy myös isot pinot kirjoja, sillä täällä kirjat ovat todella halpoja, joten niitä sitten tarttuu mukaan sen mukaisesti. Miinuksena on toki se, ettei suomalaista kirjallisuutta juurikaan löydy. Puhumattakaan suomenkielisestä. Niitä täytyy koettaa hamstrata sitten Suomen reissuilta mukaansa.
    Lukeminen on IHANAA!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanos muuta! Täällä taas kirjat on minusta huisin kalliita. Siksi kirppikset ja kirjasto onkin niin jee!

      Poista
  11. Kiitos ihanasta kutsusta tänne ja minähän tulin :D
    Lukeminen, mikä kultainen harrastus.Siinä saa mennä ajatusten voimin uusiin paikkoihin ja arki unohtuu.
    Luen itse illalla nukkumaan mennessä.Huikean hyvä pääntyhjennys keino, päivän hälinästä <3

    VastaaPoista
  12. Kiitos kun ilmoitit uuden osoitteesi!
    Kirjastot ovat niin parhaita paikkoja ja myös minulla on haaveissa oma kirjastohuone. Lukeminen on pop!

    VastaaPoista
  13. Höh, oisit nyt pelästyttänny meijjät lukijat sillä naamakuvallas. :D
    Sitä ootellessa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En uskaltanut ottaa vastuulleni niin montaa.... ;)

      Poista
  14. Täällähän Sinä nyt helmeilet! Uusi blogi,parempi ruoka, eiku miten semenikään :-)

    VastaaPoista
  15. Helmi ei kerkiä paljon jutskaileen kun se liilii pitkin Blogspheren aavikoita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tartteehan sitä nyt liiliä, hyvänen aika!

      Poista
  16. Ihanaa, täällä sää olet. Kerkesin jo säikähtää. Aloita lukemaan siitä päästä kirjat, mitkä on uudempia. Vanhat saa uusittua moneen kertaan kun niistä ei yleensä ole varauksia :) On se ainakin neljä kertaa :)

    VastaaPoista
  17. Olipas mukava huomata ettet sä vallan kadonnut, oot mun listalla bloggariaatelia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä mietinkin, että miten saisin kutsuttua kaikki lukijat tänne, ja osan, blogilliset, onnistuinkin. Muutama anonyymi mutta nimellinen jäi nyt valitettavasti "nuolemaan näppejään". Säkin jotaikin kautta osasit sitten tänne suunnistaa? Hyvä niin ;) Ja tervetuloa!

      Poista
  18. Mulla on aina ennen joulua glögikausi, mutta se katoaa joulun myötä. ;) Nyt olen taas alkanut juomaan teetä. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Pus!