tiistai 20. tammikuuta 2015

G r u u s i a l a i n e n k a s v i s k a a l i l a a t i k k o

Netissä surffaillessani löysin mielenkiintoisen ohjeen. Suhteellisen edukkaat ainekset (erityisesti kun kaali oli tarjouksessa ja raejuusto punalaputettu) , ruokaa moneksi päiväksi/pakkaseen ja vielä kasvissellaista! 
Jätin laatkot uuniin hautumaan kun poikkesimme jossakin ja kotiin tullessa Nuorimmainen huokasi:"Äiti, täällä tuoksuu ihanalta!" Aiemmin oli ollut pikkuisen naama nyrpyllä, kun kuuli mun tekevän kaalilaatikkoa. Varovasti maistoi ja kehui olevan hyvää! Ja kyllä olikin, namskis!!

Kaunista tämä ei ole, mutta maukasta, voi kyllä!!




Gruusialainen kasviskaalilaatikko

1 pieni kaali suikaloituna

3 suurta sipulia paloiteltuna
8 valkosipulinkynttä paloiteltuna
4 dl vettä 
1 tl suolaa keitinveteen
1 tomaattipyrepurkki
200g raejuustopurkki 
200g fetajuustoa paloiteltuna
3tl paprikajauhetta
5 rkl, kukkuraista, kurkkusalattia


Suikaloi kaali pilko sipulit ja valkosipulit. Laita kattilaan, lisää vesi ja jätä kohtuulämmölle kannen alle höyrystymään reilu puoli tuntia. Sekoita pehmenneeseen kaali-sipulisilppuun loput ainekset. 

Paista noin 175°C noin puolentoista tunnin ajan. 


Alkuperäinen ohje Ohje Eilistä paistoa -blogista. Itse tein muutoksia jonkinverran, meidän maun mukaan. Alkuperäinen ohje kannattaa käydä kurkkimassa linkistä.



Vielä on ihan pakko taivastella tätä. Minkä i h m e e n takia mä haluaisin sinistä pekonia

8 kommenttia:

  1. Ihana talvinen resepti!

    Toi sun otsikko saa postauksen osoitteen ihan kummalliseksi:
    gruusilinen ksviskali ;-)

    http://elamanaallokossa.blogspot.fi/2015/01/g-r-u-u-s-i-l-i-n-e-n-k-s-v-i-s-k-a-l-i.html

    VastaaPoista
  2. Hei :)
    Iloisesti yllätti tämä juttu. Että eikö vaan osaakin olla hyvää kaalilaatikkoa :)

    Luin juuri hieman surullisenakin uudemman postauksesi ostosmatkasta. Minulla on nyt aikalailla keskiluokkaisen keski-ikäinen elämäntilanne, mutta on niitä todellisia kituvuosiakin nähty - melkein voisi isolla tuon sanan kirjoittaa...
    Sen olen kuitenkin itsestäni oppinut, että vaikka jossain vaiheessa talous helpotti, en siltikään luovu vanhoista hyvistä kitutavoista :) Minusta vaan on niin normia ostaa ruokaa sitä mikä on tarjouksessa - ja käytännössä kaikki vaatteet sunmuut kierrätyksestä.

    Uskoa tulevaisuuteen sinulle. Minä luotan, että kaikki järjestyy aina jotenkin.

    VastaaPoista
  3. Minä rakastan perinteistä kaalilaatikkoa, tosin sillä jauhelihalla. Mummoni teki maailman parasta kaalilaatikkoa. Omani ei yllä samalle tasolle :( Voisinpa kokeilla tätäkin versiota.

    Just miehen kanssa naurettiin sitä, että olemme tulleet vanhoiksi. Söimme kaalikääryleitä (vanhusten ruokaa :) ) ja meistä molemmista ne maistuivat niin hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, mä en ole koskaan ajatellut kääryleiden olevan vanhusten ruokaa :-D
      Mä maistelin tätä ja mulla tuli joku pieni aavistus hapankaalista... Ja niinkuin tuolla Eilistä Paistoa- blogissa sanotaankin, niin älä odota maistavasti "tavallista" kaalilaatikkoa, silloin saatat pettyä. Tämä maistuu jollekin ihan muulle...mutta hyvälle!!
      Mummot on parhaita! Mun mummu teki maailman parhaita lettuja <3

      Poista
  4. Ai miten ihana resepti. Mä tykkään kovasti kaalista, joten heti kokeilemaan =) Kiitokset Helmi <3

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Pus!