torstai 30. huhtikuuta 2015

"Puutarha"hommia

Vihdoinkin mulla oli useampi päivä vapaata. Yhden niistä käytin takapihani laitteluun ja siivoiluun. Entinen asukas on ollut yksinäinen mies ja aikamoinen tupakkamies(onneksi ulkona!) Tupakantumppeja löytyy. Osa onneksi astioistakin. Rapsuttelin pintamullasta tumpit ja vein kaikki haisevat löyhkäävät yöööks-astiat roskiin. Lakaisin puulaatat ja lisäsin multaa kukkapenkkiin ja -astioihin jotka hän ystävällisesti jätti tänne luvan kysyttyään. Ensin kuitenkin siirsin kukkapenkin akileijanalut toiseen paikkaan. Nyt paikat odottavat vain istuttajaa ja kylväjää. Vielä en uskalla sisällä kasvattamiani taimia ulos laittaa, vapuksihan on luvattu kylmää ja mahdollisesti jopa lunta. (On siis oikein hyvä viettää koko vappu töissä!!)
Huumoria tuolla herralla on myös näemmä ollut ja päätin antaa tämän hiukan erikoisen kukka-astian olla paikoillaan. Sinne uskalsin ostaa muutaman orvokin, koska "astia" suorastaan vaati sitä!



Kuvakulma ei tee nyt oikeutta, mutta pikkuinen pisuaari tai bideeallas se on. Voi, kun kansi olisi tallella, se toisi tuohon vähän aidompaa näköä. Mutta hauska näinkin :)
Siinä touhutessani näin leppäkerttuja. Paljon leppäkerttuja! Niillä oli varmaan joku kevätrieha sovittuna mun pihalla. Soin sen niille mielihyvin. Saavat pitää pihaani riehapaikkanaan vaikka koko kesän. 
Ilostelin myös siitä, että heti mun aitaukseni ulkopuolella kasvaa nurmikolla sekä kelta- että valkovuokkoja. Sinivuokkoja näkyy tuolla kauempana. Vuokot on kevään airuita. Tuntuu hullulta, että toiset teistä siellä ei ole koskaan nähneetkään keltavuokkoja. Täällä meillä kun niitä kasvaa ihan leskenlehtien tapaan ojanvarret väärällään.  

Etupihan purkista mä kaivelin syksyn lehtien alta näkyviin jotakin. Daaliaksi epäilen, saapa nähdä. Hmm..mielenkiintoista.

Johan mä aloin haaveilla tomaastistakin...ja mansikasta...hajuherne"seinästä" ja krassiputouksesta....

Päivän aurinko lämmitti terassille mukavasti ja näin jo itseni viheriällä ja kukoistavalla keitaallani istuksimassa teekupposen kanssa...lukemassa kirjaa....nauttimassa kesästä..... 
Ai juu, eihän mulla edes ole mitään lomaa. Mutta silti.

Ja pakko se on myöntää, itsellenikin, että kyllä mua vähän harmittaa olla vappu töissä. Vaikken mä mitään hilluisikaan, enkä muuta sellaista, mutta silti. Olishan se kiva viettää vappua Kainaloisen, lasten tai ystävien kanssa, tehdä jotain herkkua, käydä vapputorilla, tai jotain. Mutta ei. Äh, asennevamma. Mä koitan ampua sen alas. Ja näkyyhän se sitten tilipäivänä. 

Viettäkäähän te kiva, sellainen omannäköisenne, vappu! 

18 kommenttia:

  1. Ainakin meidän alalla vappu on työntekijöille oikea kultakaivos! Toivottavasti teilläkin :). Ensimmäinen kevät uudessa pihassa on ihana kun ei tiedä mitä sieltä nousee :). Akileijat on IHANIA! Niin hentoisia ja herkkiä ja monimutkaisia, vähän niinkuin me :D (okei, poislukien hentoisuus)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Repesin!!! Huijataanko me itseämme tolla hentoisella :D ?
      Akileijat ON ihania, mummolakukkia mulle....
      Meidän alalla tänään ei tuu mitään extroja, huomenna 100‰. Tiedä sitten siitä kultakaivoksesta...

      Poista
  2. Hienoa, että sinäkin pääsit puutarhahommiin. Tuo bidee-allas on hauska :)
    Oi, keltavuokot on lapsuudesta tuttuja, täällä niitä en ole nähnyt kuin yhdessä paikassa.

    VastaaPoista
  3. Jonkunhan ne hommat pitää hoitaa... ja oikeesti vappu on vain päivä muiden joukossa, varsinkin nyt, kun on kylmää ja märkää eikä ulkonakaan voi juhlia kesämekossa.

    Uuden pihan kasvien nousun seuraaminen on kyllä kivaa! Ja tuo posliininen kukka-astia on hauska :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joops, ammatinvalintakysymys... Siinä sivussa menee juhannukset ja joulut ja kaikki.. Mun tarvii vaan taas tottua, kun yli kummeneen vuoteen en ollu pyhiä töissä.
      Posliini kyllä hymyilyttää mua ;)

      Poista
  4. Nauti säkin niistä hetkistä jolloin et ole töissä. Ja siitä tilipussiajatuksesta sillä välin.

    Oma pieni piha on ihana asia! Sitä on mukava kuopsuttaa ja suunnitella - just niin kun sä teetkin.

    Meille tuli lunta joten ei vielä pitään aikaan mitään muuta kuin orvokkeja. Joista on sanottava, että sun astiasi on kyllä paljon paljon hienompi kun mun ;-)

    VastaaPoista
  5. LOL!! Niin herkkiä ja monimutkaisia, vähän niinkuin useammat naiset :D

    Ihanaa juuri oman näköistä vappua! Kevät on ihmisen parasta aikaa!

    VastaaPoista
  6. Kukat on ihania! ♥ En mä niin niistä lajeista aina tiedä, ja keltavuokonkin saattaisin hyvin sekoittaa vaikka niittyleinikkiin, mutta nautin niiden kaikkien katselemisesta (ja toisinaan myös kastelemisesta) siitä huolimatta :D ILOISTA VAPPUMIELTÄ, vaikka töissä oletkin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin sä tiesit et niittyleinikki on keltainen ;)
      Iloa sinnekin!

      Poista
  7. Orvokit on niin ihania. Itellekin oli pakko hakea vapuksi jo vähän orvokeita ruukkuun. Kyllä se piha vaan vetää puoleensa aina näin keväällä, on niin ihanaa saada vähän upottaa sormiansa multaan ja haaveilla kaikista ihanista kasveista :) Mäkin olen usein töissä silloin kun muut on vapailla, tällä kertaa nyt oli vapaa vappu ja viikonlopuksi sitten taas töihin. Hauskaa Vappua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, samoin, viimeisiä tunteja viedään..
      Ulkopuuhat ja kukat vaan on niin ihania <3

      Poista
  8. Hyvää Vappua rakas ja jaksamista töissä!
    Kurjaahan se on mutta kun ajattelee sitä rahapuolta niin se helpottaa eikä tämä vappu nyt niin erikoinen ole; eilisen ryyppäämisen takia kaikkialla on ihan kuollutta kun kaikki makaavat kotona enemmän tai vähemmän krapulan riivaamina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä koetinkin oikein imettiä, että MIKÄ se mua nyt niin harmitti. Enhän mä ryyppää tai hillu. Kai mä vaan kaipasin jotain yhdessäoloa ystävien kanssa tai jotain...ja senhän nyt voi tehdä muulloinkin. Ja nyt on duunit tehty ja odotellaan vaan niitä palkkioita. Ja on tosissaan kiva, kun ei särje pää :)

      Poista
  9. Ihanaa kun saat rapsutella omalla takapihalla. Sinne sinä kuulut. :-)

    Mä en ole osannut koskaan perustaa vapusta, en edes opiskeluaikoina. Enkä edes tiedä, mistä moinen aversio juontaa juurensa. Vähän sama kohdistuu uuden vuoden juhlintaan. Työelämässä ollessani pyrinkin olemaan aina uutena vuotena joko päivystämässä tai teholla yövuorossa. Sitä vastoin halusin olla joulun vapaalla.
    Itselleni ei uuteen vuoteen ja vappuun liity minkäänlaista tunnelmmointia, joten ne voinkin sitten ohittaa ihan täysin. Ehkä se on sitä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas en perusta kovinkaan pääsiäisestä, enkä kauheasti kyllä vapustakaan. Nyt vaan jostain syystä harmitti. Juhannuksesta mä tykkään ja Joulusta ehdottomasti. Mutta osan niistä kuluu kyllä töissä tulevaisuudessakin, siihen on vaan totuttava ja tyydyttävä.

      Poista

Kiitos kommentista. Pus!