lauantai 2. toukokuuta 2015

Romukoppaan joutais

Taitaa olla taas peiliinkatsomisen paikka. Nyt mä huomaan, ihan konkreettisesti, että mua alkaa ikä viedä.. Tai sitten joku muu. 
Jokatapauksessa nyt muutaman kuukauden sisällä mä olen huomannut, ettei kroppa ole oikein kunnossa. On epämääräisiä niveloireita ja tuosta vatsasta mä nyt olen täällä narissutkin. Tosin, se on kyllä ollut vaiva jo kymmeniä vuosia. Olo on kuitenkin jollakin tapaa huono, tunkkainen, raskas, väsynyt ja niveliä särkee, ne ovat jäykät ja ajoittain turvoksissa. Aamuisin e-rit-täin jäykät. Olen myös aika väsynyt. Pienet ihottumani ovat levinneet isoiksi ja ärtyneet. Lisänneet alaa.


                                    uutuutena nämä, ja molemmissa silmissä!
En tunne itseäni varsinaisesti sairaaksi, mutta ei mulla ole hyväkään olla. Fyysisesti. Mikään ei ole muuttunut, joka nämä oireet voisi saada aikaan. Joko kroppa haluaa nyt sanoa jotain mun elintavoistani -jotka ovat aina olleet surkeat- tai sitten joku tauti on puhjennut.

Maanantaina mulla on työterveyslääkäri ja kuulen verikokeiden tulokset. Pienet, "normitestit" musta vain otettiin terkan toimesta, mutta mä toivon, että tämä lääkäri olisi sellainen asiakseen ottava. Ei sellainen tk-lääkäri (johon mä olen tottunut), joka vaan viittaa kintaalla ja käskee syödä särkylääkettä vaivaan kuin vaivaan.

Mä olen koettanut lisätä hedelmien ja vihannesten syöntiä noiden smoothieiden muodossa. Niihin lisään nokkosjauhetta tai lehtikaalia. Lisäksi olen lisännyt deen ja monivitskun jokapäiväiseksi. Vihreää teetä juonkin "luonnostaan".  Ja MSM- jauhetta syön, josta mä en kyllä huomaa olevan mitään apua.

Kun mä kuulen edes jotakin kantaa lääkäriltä, niin sitten voin miettiä lisää, missä mättää. Tuo vehnättömyys mua kiinnostaisi testata, mutta käytännössä ei tule olemaan helppoa. On kuitenkin juttuja, joita on oikeastaan "pakko" töissä syödä, maistaa. Mutta radikaali vähentäminen muuten auttaisi ehkä myös asiaa. Kasvissyöntikin voisi olla jeesjuttu, mutta....aargh, ei kanaa, kalaa, lihaa??? 

Jotain kuitenkin ON tehtävä, näillä nivelillä ja suolistolla  ja ihottumalla mä en ole kauaakaan työkuntoinen, jos pahenevat samaa tahtia kuin nyt. Ei vain oikein tiedä, mistä aloittaa ja mikä vaivaa. 

Tää on asia, jossa mä kaipaan tsemppiä. Koska näissä ravitsemus- ja hyvinvointiasioissa asioissa mä olen selkärangaton luuseri, kun on itsestä kyse. Ja toki mä vissiin kaipaan sitä lekuriakin. 
Mitä sulla tulee ensimmäisenä mieleen? Miten alkaisit vyyhtiä purkamaan?

Mä ajattelin olla muutaman päivän julkaisematta kommentteja tähän, vaikka itse ne luenkin. On mielenkiintoista tietää, millaisia ajatuksia, oletuksia ja vinkkejä teillä tulee mieleen. Tällällailla vaihtoehtoja tulee monia (toivottavasti) , eikä muiden kommentit vaikuta omaan ajatukseen asiasta. Get my point?

29 kommenttia:

  1. Tiedätkö, mullee tulee ekana mieleen - kas kummaa - sisäilmaoireet. Onko sun olo pahentunut nyt kun sä olet enemmän töissä? Osaatko ajoittaa juttuja tähän yhteyteen.

    Sisäilmaoireet nimittäin on niin moninaisia, ettei usein edes tule ajatelleeksikaan. Joku oireilee astmalla, toinen muuten vaan hengityselinoireitta, flunssa- ja tautikierteellä, yksi iho-oireilla, päänsäryllä ja joku sitten ihan muilla. Kuten nivelillä. Silmien kutinalla, jäykkyydellä, sellasella väsyneellä ja vetämättömällä ololla, ajatus ei kulje, sanoja ei muista, ajatus karkaa ja katoaa.

    Täällä on jonkinlainen lista josta saat osviittaa mikä kaikki voi olla huonon sisäilam aiheuttamaa:

    http://www.biofacto.com/homeoiretta.html

    Ja Helmi rutistus, sä tiedät, etten mä toivoisi tätä vaivaa yhtään kenellekään. Kaikkein vähiten sulle <3

    Jos haluat "keskustella" asiasta, kysyä tai kertoa mietteitä, sulla on mun s-postini ;-)

    P.s. Tätä ei ole pakko julkaista ollenkaan, jollet halua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä nyt näköjään julkasin. Mutta eihän tässä mitään "pahaa" oo...
      Mähän oli töissä siellä homeisessa talossa 10 vuotta. Verikokeissa arvot oli koholla, mutta silloin ei ollut mitään oireita. Asia ikäänkuin unohtui... ja nythän siitä on jo useampi vuosi.
      Muuten tää on ollut huonompi pari vuotta. Eli ei voi kohdistaa mihinkään työpaikkaan tai kumpaankaan asuntoon.
      Tätäkin asiaa seurailen ilman muuta ja lekurikin näki kyllä nuo "hometulokset". Kaikkea nyt arvaillaan vähän....tai siis suljetaan pois yksi kerrallaan.
      Kiitos muru <3

      Poista
  2. Pointti ymmärretty.
    Minusta ensin kannatta puhua lääkärin kanssa ja tutkia, onko sinulla joku sairaus, joka oireita aiheuttaa. Aika moisilta kuitenkin näyttävät nuo silmätkin.

    Toinen asia on sitten se itsesi hoitaminen. Pikkuhiljaa muutoksia. Ruokavaliota parempaan suuntaan, mutta tosiaan vähitellen, että ei tule kyllästyminen. Sitten se muu hoitaminen. Liikutko? Teetkö esim kävelylenkkejä? Mieti itsellesi mieluinen liikuntamuoto, joka on helppo toteuttaa. Sitä aloittelet sitten pari kertaa viikossa, ja vähitellen lisäät. Pyöräily? Kävely? Uinti? Mistä ikinä nautit.

    Jotenkin selvästi kehosi tarvitsee huolta ja hoitoa, mutta lääkärin kanssa kannattaa oireista puhua ensin, että poissuljetaan hoidettavat sairaudet.

    Mutta muista maltti♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvät vinkit, oikeasti! PIkkuhiljaa ja maltti...uuh....Mä kyllä Tiedän, että se on se Järkevä tapa.... Mä yritän <3

      Poista
  3. Vehnättömyys on aika helppoa. Lapsenlapseni on voimakkaasta vehnäallerginen ja minäkin jouduin oppimaan vehnättömäksi. Nyt olen huomannut, että eihän valkoista vehnää tarvitse mihinkään. Korvaan ne leivonnaisissa manteli-kaura ja spelltijauhojen erilaisilla sekoituksilla. Pidän siis noita kaikkia jauhoja kotona ja käytän niitä milloin mitenkin. Pullat, sämpylät ym. nousevat paljon paremmin ja tulevat kuohkeampia, kun ennen mulla tuli kaikistä kumipalloja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että sä et kokenut sitä vaikeana! Mä tein jo kauraleipiä. Eihän ne samalle maistu, kuin sellaiset, joissa on vehnää mukana, mutta kyllä nuo syötyä tulee. Manteli ja pähkinät on vaan "tyhmä" juttu, lapsi kun on niille allerginen, enkä viitsisi monia leipiä tehdä..Eli ne täytyy jättää pois.
      Kiitos kommentistasi!

      Poista
  4. Auttaisko jotkut öljykapselit ihoon ja niveliin? Mä mistään mitään tiedä, mut oon hemmetin hyvä googlelääkäri :D. Ja tietty lääkärille pitää suurennella vaivoja ehdottomasti, ei ne muuten oikein ota tosissaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiiiiii!!! Mähän oon sanonu sulle!! Googlettamalla sä löydät itelles Ihan Kaikki taudit ja lopulta kuolet hermoromahdukseen taudista jota sulla ei edes ollu :-D Mä muistaakseni jotain oilkapsuja söin...mut en huomannu apua.

      Poista
  5. Suolisto- ja niveloireilla voi olla yhteys. Kannattaa kysyä lääkäriltä olisiko mahdollista ottaa jotain reumakokeita esimerkiksi. Jotain kyllä elimistössä tuntuisi olevan vialla kun tuollaisia oireita on, kandee ottaa asia vakavasti ja yritää selvittää onko jokin sairaus syynä vaiko sitten se stressi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, lääkäri kyllä otti kivasti asiat huomioon! Stressiä oon miettinytkin... Mutta nyt alkaa lyyti kirjottaa, kun lääkäriin pääsin.

      Poista
  6. Kyllä mieki vehnättömänä oon pikkuisen maistanut sitä tai tätä, ja kun esikoinen oli koulussa tehnyt munkkeja, ja toi mulle yhden maistiaiseksi, niin tottahan mie sen söin :) pienen munkin. Maistui tosi hyvälle. Sitten kun irrottelin noiden tippaleipien kanssa, menikin maha jo niin kauheaksi, että tuli ainakin todistettua se, että vehnä ei ole mun mahalle hyväksi!
    Kannattas mun mielestä eliminoida yksi asia kerrallaan, että tietäis sitten, mikä aiheuttaa oireita ja mikä ei. Jos ykskaks muuttaa radikaalisti ruokavaliota ja se auttaa, niin ei voi sitten tietää, mikä nimenomainen aine asiaan vaikuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai, jos toinen tekee ja tuo... <3
      Joo, pitää nyt katsoa tosiaan asia kerrallaan, ei isona ryppäänä kannata, ihan niinkun sanot.
      Hyvä, että vehnän vähentäminen on tuonu apua sun massuvaivoilles!

      Poista
  7. Parin viikon paasto? On kyllä aika rankka vaihtoehto kylmiltään... Nuorempana paastosin, siitä tuli todella energinen ja puhdistunut olo, enää en innostu (vaikka hyvää tekis varmaan edelleen...). Nykyisin käyn kupparilla, paha henki lähtee silläkin, kuonaa kehosta. Virkistää ja energisoi sekin, eikä lihaskivut ja muutkaan krempat vaivaa moneen aikaan sen jälkeen.
    Ruokavalioista se vehnättömyys tulisi ekana mieleen, mutta kallistun sittenkin maitoallergiaan. Ei siis laktoosi-intoleranssi vaan ihan maitoproteiini-allergia. Se on lasten vaiva, mutta saattaa iskeä yllättäen aikuisenakin. Työkaverilla oli taannoin saman tyyppisiä ongelmia, allergia todettiin ja täydellinen maitotuotteiden poisjättäminen korjasi tilanteen. Nyttemmin sietää jo taas, mutta käyttää aika rajoitetusti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuorempana mä paastosinkin muutamia kertoja. 14 päivää oli muistaakseni maksimi, sitten se meni siihen, etten uskaltanut poistua vessan läheltä minnekään... :-D Hyvä ja reipas olo siitä tuli, kun kesti sen kolmospäivän päänsäryn.
      Maitohommia mä en ole oikeastaan edes ajatellut. Se on kuitenkin niin olennainen osa mun ravintoa. Mutta hyvähän sekin on ottaa huomioon tässä kun nyt asioita yksi kerrallaan katsotaan. Tänks!

      Poista
    2. Yllätyksenä asia tuli ystävättärellenikin, myös lääkärille. Yhtä sun toista tutkittiin (ja helikobakteeri löydettiinkin), nuo maitoallergiatestit olivat listan ihan loppupäässä, kun mitään muuta ei lääkärillekään enää mieleen tullut...

      Poista
  8. No minen ole mikään lekuri mutta oletko varma ettet ole allerginen millekkään näistä terveystuotteista? Tai onko niissä jokin ainesosa joka saa kehon reagoimaan, se kun usein pienestä kiinni. Toinen juttu mikä tulee mieleen on tuo sun työtahtisi koska monet "pikkuviat" voivat olla ihan psykosomaattisia juttuja.

    http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/oireita_on_mutta_syyta_ei_loydy

    Toivon kuitenkin että saat itsesi kuntoon eikä mitään vakavampaa ilmiinny sen paremmin verikokeissa kuin muutenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tohon allergia-asiaan mä en usko, koska oireitahan on ollut jo parisen vuotta, nyt ne on vaan pahentuneet. Ja noita en ole niin kauaa käyttänyt.
      Tuo linkki on hyvä! Itseni tuntien en tuotakaan voi poissulkea, koska olen kuitenkin kovin "tunnepitoinen" tyyppi, niinkuin tiedät. Nähtäväksi jää....

      Poista
  9. Mun mielestä, kun sulla on selkeästi sekä nivelvaivoja, että vatsaongelmia, että ihovaivoja, niin suosittelisin kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota. Kaikkiin noihin olen kuullut gluteenittoman auttavan. Ja nyt kun olen kokeillut itsekin tätä vhh:ta pääosin, niin vatsa ei ole ollut löysällä, mikä on mulle hyvin tyypillinen ongelma ja ihon kunto on parantunut silminnähden. Vaikka en ole ollut mitenkään absoluuttisesti dieetillä, vetäisin vappunakin hampparin salaatilla. Mutta jos mulla olis sun oireet, niin ihan ekana kokeilisin ehdottomasti gluteenitonta ruokavaliota. Tämä oli siis mun mielipide :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juups, jonkinsortin viljan vähentäminen on listalla. Ekana vaan vehnä ja siitä sitten eteenpäin sen mukaan, mitä tapahtuu...
      Kiitti Marra!

      Poista
  10. Ensimmäisenä mulle tulee mieleen sana "kärsivällisyys".
    Eli että aloitat sitä ruokaremppaa yhdestä alueesta, etkä koeta pistää kaikkea kertarysäyksellä uusiksi (ja sitten lipsuile aina vähän sieltä ja taas pikkuisen tuolta).
    Nuo ovat valitettavasti tosi pitkällisiä juttuja ja vaativat vähintään viikkoja, usein kuukausia, ennen kuin mitään johtopäätöksiä voi tehdä.
    Samalla pitäisin myös ruokapäiväkirjaa plus kirjaisin ylös niitä fyysisiä tuntemuksia.
    Lääkäreillä ei välttämättä ole kovinkaan laaja-a alaista tuntemusta itse ruokavalioiden suhteen, etenkään tuolla yleislääketieteen puolella, mutta ravitsemusterapeutti saattaisi olla hyvä osoite.
    Vaikea on lähteä mitään varsinaisia syitä arvailemaan näin netin kautta, sillä jokaisen kroppa reagoi niin eri tavalla ja joskus (aika useinkin) taustalla saattaa olla tosi yllättäviä tekijöitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taas mua koulutetaan....pitkäkestoista ja aikaa vievää...uuh!! Mutta pakkohan se on, ymmärrän sen. Käytäntö onkin sitten eri asia.
      Kiitos Simpukka hyvästä kommentista!

      Poista
  11. Ehdottaisin kävelylenkkejä luonnossa, ei tarvitsisi olla edes hikiliikuntaa. Se lievittäisi stressiä, joka voi aiheuttaa monenlaista vaivaa. Lisäksi liike tekee hyvää nivelille, vatsalle jne. Kasvikset ja vitamiinit ovat hyvä juttu, mutta vielä voisi lisätä hyviä ja monipuolisia rasvoja ruokavalioon. Tällaista minulle tuli mieleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäksi pehmeällä kävely olisi nivelille parempi kuin kova asfaltti tms.. Ja metsässä on muutenkin tosiaan niin rauhaisaa ja rentouttavaa. Kiitos!

      Poista
  12. Kuullostaa keliakialta, en tosin tiedä joko se on sinulta testattu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuosia sitten on verikokein testattu noiden suolistovaivojen vuoksi. Ei löytynyt.

      Poista
  13. Vehnän vähentämistä juu... Minä siirryin kokovehnään jota masu kestää paremmin kuin valkoista höttöä. Vehnäsämpylät (nam!) saa vatsan vatsan sekaisin vaikkei keliakiaa ole todettukaan. Mutta yhden asian vielä ehdottaisin, sokeri pois! Tai ainakin mahdollisimman vähiin. Itse syön makeisia vain viikonloppuisin ja aika vähän. Eikä tilalle mitään keinotekoisia makeutusaineita... Vähemmän makeaan tottuu aika äkkiä ja Marsin tapaiset pötykät alkaa helposti äklöttämään. Sokeri sekoittaa monella kehoa ja suolistoa. (vanha juttu mutta avasi minun silmiä moneen juttuun: http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/08/ratkaisu-selittmttmiin-vatsavaivoihin.html)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Pus!