torstai 4. kesäkuuta 2015

Hämmennyksen vallassa

Hyvin hämmentynyt Helmi tässä hei.
Aamukymmenen jälkeen mä olen ehtinyt jo olla sairaalassa lääkärin edessä, saanut diagnoosin, kasapäin ohjeita ja selostusta. Uusia aikoja marraskuulle ja määräyksiä ravata ihan alvariinsa verikokeissa. Saanut b-lääkärintodistuksen, jolla lääkkeet ovat enemmän korvattavia ja samaisella pitäisi anoa laitoskuntoutusjaksoa.
Mä olen ollut myös sairaalassa sairaanhoitajan opastuksessa, saanut oikein oman kansion, joka on  täynnä tietoa, neuvoa ja vinkkejä. Ja tietysti kassin tälle kansiolle ja vinolle pinolle papereita. Olen saanut neuvoja, miten uusia kelakortti oikeanlaiseksi ja miten ottaa käyttöön e-omahoito. Olen saanut neuvoja, miten ottaa pilleri kerran viikossa ja siitä kolme tuntia toinen pilleri ja seuraavana aamuna yksi. Miten sinä päivänä ei muita lääkkeitä tai alkomahoolia. 
Olen ollut myös hoitajan pakeilla omassa tk:ssa tilaamassa labran kestolähetettä ja taas saanut neuvoja ja vinkkejä. 
Saanut samaa lääkettä syövän omakohtaisen selostuksen siitä, kuinka se hällä vaikuttaa. Hänelle maanantaipäiviä ei ikäänkuin ole. Töissä sinnittelee okennuksen partaalla, holtittomasti palellen ja päänsärkyisenä. Joka ikinen maanantai. Sanoi oppineensa, että maanantaisin ei tehdä mitään, ei sovita eikä luvata mitään. Kun töistä selviää, maataan sohvalla ja koetetaan selvitä huomisaamuun, jolloin kaikki on taas viikoksi ohi. Lohdutti sentään, ettei kaikille näitä oireita tule. Eihän mulle tule, eihän???



Kolme seuraavaa kuukautta ravataan labrassa kahden viikon välein ja kuulostellaan, mitä lääke aiheuttaa.

Eihän tää kuolemaksi ole, mutta kyllä mä olen nyt aika pyörällä päästäni. 

14 kommenttia:

  1. Ou nou... :( Kuulostaa niin siltä samalta taudilta, joka itselläni on, samoin tuo lääkitys ja sen oireet. Tsemppiä hurjasti!! Ja ei kaikille tule samanlaisia oireita lääkkeistä, ja jos tuleekin, niin siinä tap. lääkitystä voi vaihtaa. Mulla meni aika äkäseen lääkkeet vaihtoon, kun aloin oksennella ja kuumeilla lääkkeen jälkeisenä päivänä. Jaksamista!! ♥

    VastaaPoista
  2. Ei sen tarvitse kuolemaksi ollakaan, ja silti se mullistaa koko elämän. Voi Helmi, voimia! Toivon todella, että heti löytyy hyvä lääkitys ja tasapaino, eikä ongelmia ilmene.

    Olihan se torstai toivoa täynnä, olihan?!?

    *rutistaa*

    VastaaPoista
  3. Voi kuinka kurjalta kuulosta :( Voimia. En keksi mitään muuta positiivista, kuin että saat kuitenkin hoitoa.

    VastaaPoista
  4. Huolestuin jo ihan. Mutta nyt saat hoitoa, se on tärkeintä.

    VastaaPoista
  5. Kyllä tuolla määrällä ohjeita ja papereita olisi kuka tahansa ihan pyörryksissä. Kun tarkkaan tihrustin tuota kuvaa niin vaivasi selvisi. Utelias kun olen.... :( Kyllä tuon kanssa pärjää ja kaikille ei noista lääkkeistä todellakaan tule sivuoireita. Toivotaan, että kuulut tähän porukkaan. Mutta onhan se hyvä, että vaivoille löytyi selitys. Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
  6. Ohhoh no onpas uutisia, ei ihme että olet hämmentynyt. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään vakavaa? Pidän peukkuja, lähetän voimia!

    VastaaPoista
  7. Tsemppiä Helmi! Nyt on vaivoihin löytynyt syy ja alat saada niihin hoitoa. Uuden opettelua tietysti on mutta uskon että pärjäät oikein hyvin sairauden kanssa. Toivotaan ettei tule pahoja sivuvaikutuksia. Varmaan netistä löytyy kans vertaistukea siihen esimerkiksi samaa sairastavien keskustelupalsta tms.

    VastaaPoista
  8. Oi Helmi kulta <3
    Sama tauti anopilla. Tiedän mitä se on.
    Voimia kestää lääkitys.
    Nyt silmistäni valuu jotain suolaista ja märkää.:(

    VastaaPoista
  9. Voimia niin ruumiiseen kuin henkeenkin! ♥ Kiitos ihanasta postista ja jotain on tulossa sinnepäinkin.

    VastaaPoista
  10. Jaksamista rakas.
    Jo pelkkä labroissa ravaaminen käy voimille ja sitten on vielä tuo lääkerumba...
    Tiedän mitä se on ja ne sivarit....niitten kanssa mä toivon että sä jaksat.

    VastaaPoista
  11. Voimia sulle, kyllä tuollainen mullistaa elämää ainakin aluksi<3 Epätietoisuus on tosi tuskallista ja nyt kun saat vaivaasi hoitoa uskon että se helpottaa <3

    VastaaPoista
  12. Mä oon vuoden syönyt ilmeisesti samaa lääkettä. Mulle se ei aiheuta minkäänlaisia sivuoireita. Ei väsymystä, ei mahakipua, ei pahoinvointia, ei mitään. Itse asiassa tuntuu välillä epätodelliselta, että kaksi niin pientä pilleriä edes voi auttaa tautiinkaan... :) mut kai se sit auttaa, kun mitään taudinoireitakaan ei ole vuoteen ollut.

    Mulla ongelmana on lääkkeen muistaminen. Kun koko taudinkin alkaa unohtaa... Ja verikokeissa rampaaminen on kans vähän rasittavaa. On saanut tutustua hyvin monentasoisiin pistäjiin. Ja alkoholia en voi juoda minään päivana, sillä maksa-arvot nousivat heti parista viinilasillisesta. Mutta kun olen alkanut absolutistiksi, niin arvot ovat pysyneet hyvinä (noin 20).

    VastaaPoista
  13. Jaksa. Sinnittele. Kyllä sä tästäkin. Olet mielessäni ja avaa nyt ikkuna kun täältä lähtee voimatuuli sulle.

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Pus!