sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

KonMarinointia

Olenhan mä sieltä sun täältä nähnyt vihjauksia tuosta uudesta KonMari -tavasta. En vain ole jaksanut perehtyä asiaan. Mutta kun näin useamman Leonidan postauksen aiheesta, alkoi vaan mullakin sormia syyhytä; tahdoin koettaa!
Ja totta, ei tuo pöllömpi tapa ole. Vaatehuoneesta nappasin muutaman laatikon pikkusälää (sukkia, pikkareita, rintsikoita) ja toimin ohjeiden mukaisesti. Tuolta Leonidalta voitte lukea tuota asian filosofiaa paremmin.


 Normisukat ja villasukat:  Ennen


Ja jälkeen: 


Kertonee jotain vilukissaisuudestani, että villasukissa löytyy. Ohuissa sitten taas ei, olikohan niitä vaivaiset 10 paria. Sukkiin on ehkä tilipäivänä investoitava, syksy on tulossa.



Pikkari- ja rintsikkalaatikotkin näyttävät varsin ihmismäisiltä. 

Youtubesta löytyy mallia, kuinka viikata mikäkin vaatekappale. Ja näin kerran kokeilleena voin jo todeta, että on taatusti aivan mahtava tapa pakata matkalaukku; on kätevämpi ja pienikokoisempi tapa viikata ja kertavilkaisulla näet matkalaukun sisällön verrattuna siihen, että vaatteet on viikattu vanhaan tapaan päällekkäin. 

Esimerkkinä: T-paidat voi viikata näin 

Kyllä mä joudun ehkä siirtymään myös isompiin viikattaviin jossain vaiheessa...

Kiitokset kuuluvat nyt ehdottomasti Leonidalle, nimenomaa sinun postauksesi saivat tarttumaan oikeasti toimeen!

17 kommenttia:

  1. Mun oli pakko googlettaa toi Konmarijuttu ja voi hittolainen kun olis täällä hommia! Urakka on vaan niin hirmuinen että tuntuu mahdottomalta aloittaa just nyt tällä energiatasolla. Ja joo, mä tajuan että just tää tavarapaljous syö sitä energiaa. Uaaaah!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillä mä just alotinkin noista pikkulaatikoista. Tai siis laatikosta. Yks kerrallaan ;)
      Anna vähä konmarisiemenen itää ja alotat homman sit kun tuntuu enemmän siltä :)

      Poista
  2. Ihan uutta mulle, ja toimis tosi hyvin just sukissa, pikkareissa yms. Täytyypä kokeilla! Muuten mun vaatekaappi - ja tyyli - olis vailla totaalikarsintaa ja uudistusta (tule lottovoitto pliis!).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama vika täällä. Mutta ihan siivotakin voi, jos ei ole poisheitettävää :)

      Poista
  3. Kirpparipöytä (ja sieltä saatavat pennoset) on kyllä hyvä kannustin siihen organisointihommaan. Ja tietysti se onnellinen tunne, kun pääsee kamasta eroon ja kaapit pysyy järjestyksessä.

    Huh, sun pitäis nähdä mun sukkalaatikko... uuh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei oo tota ongelmaa. Katos kun mä oon MYYNY ihan kaiken tavaran. Kaapit on hyvin tyhjät ja siistit.
      Mutta vaatekaappi on sekaisin ja epäjärjestyksessä. Mä käytän KOnMarivinkkejä lähinnä siivoamiseen, ei noista kymmenestä sukkaparista paljon pois heitellä. Ennemminkin tarttis saada uusia tilalle. Mutta siivous onnistuu näillä opeilla myös :)

      Poista
  4. Sinäkin!! Mäkin ajattelin kokeilla, huomasin noi Leonidan postaukset (ja monet muut) minäkin.

    Konmari rulettaa!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koitas kuule vaan! Leonida on meidän guru!

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Tää on siitä kiva, että voi alottaa niistä vaatteista, mistä tykkää. Tai ottaa vaan yhden sukkalaatikon ja silleen pikkuhiljaa.....

      Poista
  6. Kiinnostuin ja ihan varmasti perehdyn tähän filosofiaan. Mua ahdistaa kaikenlainen turha tavara ja vaikka usein (mielestäni) karsinkin ronskilla kädellä, sitä sälää tuntuu silti olevan.
    Jotenkin on taas päässyt tämä yläkerta siihen pisteeseen, että tuntuu Puoliksen tavoin hirveältä aloittaa koko urakkaa. Mutta eipä se toisaalta odottamallakaan paremmaksi muutu. Kuitenkin tälläiset uudet ideat saavat usein mulle enemmän tarmoa ja intoa tarttua hommaan kiinni.
    Kiitos Sinulle ja Leonidalle. :-)

    VastaaPoista
  7. Hih, olipas kiva lukea tämä postauksesi. Mieheni oli ostanut Marie Kondon KonMari -siivouksen elämänmullistava taika ja kun hän oli lukenut minulle siitä pari kappaletta luin kirjan itsekin kahdessa päivässä ja vielä toisenkin kerran, koska en jaksanut koko ajan siivota ;-). Siitä samasta alkoi hurja myllerrys kotona! Voit varmaan uskoa, että kun käy läpi kaiken, ääk, todellakin kaiken, ajatellen että tuottaako asia/vaate/tavara iloa vai ei, niin siinä alkaa ahdistaakin se kaikki rompe ja roina mitä tiloissaan kantaa.

    Nyt vihdoin olen käynyt läpi vaatteet, kirjat, levyt, paperit, sekalaiset kamat ja tällä hetkellä käyn läpi valokuvia. Vaikka miehen siivous ei etene yhtä tehokkaasti, niin koti tuntuu suorastaan raikkaalta.

    Viikkaaminenkin muuttui samantien. Varsinkin alusvaate- ja sukkalaatikko näyttää hauskalta, kun viikkaa vaatteet erilailla kuin ennen. Ja pystyviikkauksen otin käyttöön kaikille urheiluvaatteilleni.

    Vaaterumbasta ehdin ottaa valokuvankin, koska siinä vaiheessa ajattelin postata aiheesta. Katsotaan kuinka tässä nyt käy =)

    Mainiota viikonjatkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Säkin oot innostunut, jee!!
      Sinänsä toi filosofia ei mulla niin kauheasti "toimi", koska mulla nyt vaan ei ole sitä ylimääräistä kamaa; kaikki on rahantarpeeseen myyty. Ennemminkin kaapit odottavat täyttäjää :) Mutta siivoukseen ja niihin vähiin mitä on, tuo viikkailu ja järjestely on mainio tapa. Sulla tulee sitten lisänä se poislaittamisen puhdistava tunne.
      Kivaa viikkoa sinnekin!

      Poista
    2. Jos pakolla joutuu luopumaan, niin se ei ole kiva asia. Onneksi suurimman osan tavaroita voi saada myöhemmin takaisin.

      Mulle jäi vain yksi neule, joten ennen kuin talvi tulee, niin mun on pakko löytää jostain ehkä toinenkin lämmin pusero, heh.

      Eniten mä taisin innostua tuosta miehen siivouksesta. Se on armottoman hidas, eikä halua päästää irti kovin helpolla. Yritän olla siis hiljaa (enkä siinä ihan onnistu) ja katselen vierestä kuinka se rimpuilee papereiden ja "sitten kun mulla on aikaa" mietteidensä kanssa. (Ei sillä ole koskaan aikaa, kun mielenkiintoisia juttuja tulee jatkuvasti lisää, hih.) No, jollei sillä alkuinnostus lopu kesken, niin kenties se pääsee jossain vaiheessa kellarin pariin ja sitten mä kyllä pidän juhlat!

      Sitä ennen nautitaan tästä aurinkoisesta säästä ja viimeisestä heinäkuun viikosta. Oikein suloisia päiviä sulle ihana Helmi <3

      Poista
  8. Loistohomma, Helmi, ja hyvältä näyttää laatikot! Äitini oli innostunut järkkäämään laatikoitaan myös ja ihmetteli, että miten sitä ei ihminen itse ole ennen tullut ajatelleeksi, että vaatteet voisi laittaa myös pystyyn, jotta näkee yhdellä silmäyksellä, mitä laatikko on syönyt ja voi helposti valita sieltä haluamansa. Sanopa se!

    Kyllä tuo on sellainen urakka, että olisi jäänyt tekemättä, ellen olisi jakanut hommaa pienempiin osiin kuin mitä Marie Kondo suositteli. Sanoisin, että jos olisi pitänyt kerätä aivan kaikki yläosat takkeja lukuunottamatta kerralla tutkintaan, olisi jäänyt tekemättä.. :) Voin myös kertoa, että henkarikaappiin järjestän vaatteet oman logiikkani mukaan, enkä välttämättä paksuimmasta ohuimpaan vasemmalta oikealle jne.

    Ja kannattaa tosiaan harjoitella pienemmillä vaatelajeilla, kuten sinäkin teit. Minulla on seuraavana joko pitkähihaiset paidat tai mekot, joista ensimmäisessa on kauhea homma. Projektissa menen jo osassa numero 9... Ja tässä sentään puhutaan vasta vaatteistani, tavarat alkavat sitten varmaan osasta 20 tms.

    Tsemppiä kaikille muillekin innostuneille!

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Pus!