lauantai 23. tammikuuta 2016

Makeaa kuin mansikka?

Loka-marraskuun tietämillä, kun vihdoin raaskin aloittaa kesällä pakastettujen mansikoiden käytön, olikin mielenkiintoista... Tein rahkaa, ja ihmettelin, miksi se maistuu niin kummalliselle. Tyttärelläkin maistatin, mutta ei keksitty syytä. Ajattelin vaan, että karvasta on, mutta lyötiin lisää sokeria ja syötiin pois. Unohdin koko jutun. 

Kunnes toisen kerran otin mansikoita sulamaan smoothieta varten ja nappasin jäisen mansikan suuhuni. Mansikkaparka lennähti suusta yhtä sutjakasti kuin oli sinne mennytkin. Hyi saamari, mitä tää nyt on??? Maistoin varovasti uudestaan....ja keksin!

En vieläkään ymmärrä, miten tämä on edes mahdollista. Mulla on suola ja sokeri aivan erilaisissa astioissa ja onhan niissä nyt selkeä näköerokin. Vaan niin mä vaan olen onnistunut kesällä ripottelemaan suolaa koko viiden kilon satsin päälle pakastaessani mansikoita!
Oikeastaan mä en asian keksiessäni tiennyt, pitäiskö mun itkeä vai nauraa. Enemmän mua kai nauratti, mutta näin talven kuluessa kun olen sinnikkäästi aina mansikoita tarvitessani huuhdellut  ne moneen kertaan ja silti tuntenut suolan maun, on välillä meinannut ottaa pannuun.

Kukaan muu ei vaan voi olla näin idiootti ja hösseli!!



22 kommenttia:

  1. Eiiiiiih! Kamala painajainen!!!

    VastaaPoista
  2. Voi ei!!

    Et ole ainoa, joka on tehnyt noin. Mun naapuri vuosia sitten survoi valtavan määrän mansikkaa hilloksi ja lisäsi siihen sokerin sijasta suolaa. Kaikki meni pieleen eikä hilloa voinut enää pelastaa.

    Jos sä olet voinut nauraa tälle, niin olet kyllä supernainen.

    Jokatapauksessa hyvää lauantaita sulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kai mä oon vaan niin tottunut omaan blondiuteeni ;)
      Auts, hillot pilalla. Näitä nyt voi vielä jotenkuten (irvistellen) käyttää.

      Poista
  3. Ei voi olla :D
    Mie oon välillä soimannu itteeni siitä, kun olen niin laiska ihminen, että säilytän kaikki ainekset niiden omissa pusseissa (kauraryynit on poikkeus, ja joskus harvoin joku muu) mutta on siitä oma hyötynsä... suola ja sokeri myydään onneksi niin erilaisissa pusseissa. No, joskus on jotkut jauhot meinannu mennä sekaisin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nääh, ei se mitään laiskuutta ole.
      Mä oon vaan jotenkin niin ajatuksissani tehnyt, koska noikin on ihan eri astioissa ja eri hyllylläkin...

      Poista
  4. Ymmärrän niin tunteesi, tein kerran raparperipiirakkaa, mihin laitoin suolaa sokerin sijaan eli toinen sählä täältä kuittaa ;-)

    VastaaPoista
  5. Voi harmi, mikä sekaannus.
    Meillä lapsikokeille tapahtuu aina välillä vähän samantyylisiä sekaannuksia. Usein niitä pystyy pelastamaan, mutta se kerta kun 1 tl suolaa muuttui 1 dl suolaa oli ihan pelastamaton.

    VastaaPoista
  6. Ehkä me laitetaan uuteen uskoon myös se sanonta: oma maa mustikka, muu maa mansikka, ainakin nyt ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sopii hyvin! Mustikoita meillä nyt sitten pääasiassa syödäänkin. Niitä ex-appiukolta saatuja.

      Poista
  7. No voi kurjuus...
    Voiko niistä mansikoista tehdä esim. hilloa eli saako suolan pois (haihdutettua) keittämällä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se suola niistä kyllä mihinkään haihdu. Peittää voi koittaa makua, mutta kokonaan ei kyllä taida onnistua. Mutta en mä niitä raaski poiskaan heittää. Kun on sählännyt niin sitten kärsitään, prkl!

      Poista
  8. Hyvin suolatut mansikat, päivän piristys, kiitos :D

    Hehee...

    VastaaPoista
  9. Ahaa, nämä olivat nyt niitä suolamansikoita. :-D

    Ei kai tuolla muuta voi kuin nauraa, vaikka harmittavaa on noiden mansikoiden takia. Mä kokeilisin kehitellä niistä jotain muuta. Siis elleivät nyt ihan tajuttoman suolaisia ole. Tiedä minkä superherkun vielä lanseeraat.
    Ensin veteen likoamaan ja sitten vain rohkeasti joiden ruokien sekaan. Miten olis vaikka mansikkalasagne tai jotkin muut pastaruuat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huuhtelemalla oon koittanut niitä käyttää, mutta kyllä se suola siellä vaan maistuu. Vaan en raaski poiskaan heittää. Täytyy kehitellä...

      Poista
  10. Jäin oikein miettimään, mihin kaikkeen itse lähtisin noita suolaisia mansikoita kokeilemaan. Yhtenä juttuna tuli mieleeni tämä nk. Taivaallinen salaatinkastike.
    Ja se on todellakin nimensä arvoinen. Tuossa linkissä sitä mainostetaan paremminkin kebab- kastikkeena, mutta meillä se on kastike, jota käytämme melkein jokaisen ruuan yhteydessä. Minä sivelen sitä usein myös leivälle.
    Sopii siis lihalle, pastalle, leivälle ja melkein voisin syödä sitä paljaaltaankin.
    Voisin hyvin kuvitella, että sinne nuo mansikat uppoaisivat oikein mukavasti. Testiannoksen jälkeen, jos maistuu, sitten vain lahjoiksi ja viemisiksi.

    http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/181528/Taivaallinen%20salaatinkastike%20(kebabin%20salaatille)/

    VastaaPoista

Kiitos kommentista. Pus!