perjantai 15. tammikuuta 2016

Puddingia chiasta

Sain joululahjaksi pienen "terveyspaketin" jossa oli mukana chiansiemeniä. Niitähän niin kovin superfoodiksi kutsutaan ja suurinpiirtein kaikki vaivat tuntuu niillä poistuvan ;) Tuntuu, että netti on pullollaan erilaisia chiapuddingeja. Mä olin kyllä aika skeptinen siemenistä muodostuvaan hyytelöön (vertasin mielessäni niitä pellavansiemen- tai kauralimaan...uuh).
Sekoittelin illalla n. 2,5 rkl chiansiemeniä 2 dl:een kookosmaitoa ja lorautin mukaan tipan hunajaa. Ihan lusikalla sekoitus riittää. Koko komeus jääkaappiin nukkumaan, minä myös (ei jääkaappiin!) ja aamulla tarkastelemaan.



Ihan miellyttävän vanukasmaista se on! Päällä lusikoin mangopilttiä. 

Väittävät tämän pitävän pitkään nälkää. Väittävät chian vaikuttavan moneen. Kuten myös täällä. Tai täällä. Netti on pullollaan positiivista chiasta vouhkaamista. 

Mulla ei ole näin ekalla kerralla tästä vielä selvää mielipidettä. Haluan kokeilla vielä niin, että sekoitan marjoja vanukkaaseen heti tekovaiheessa. Ehkä kokeilen myös niin, että jauhan siemenet, jolloin vanukas on vähemmän sammakonkutumaista. Ehkä kokeilen johonkin muuhun maitoon, kuin kookos. Mutta kokeilenhan mä, kun niitä tuossa kerran on. Ja näkeehän sitten mahdollisia vaikutuksia pidemmällä käytöllä.


Seuraavat päivät meneekin sitten töissä ja todennäköisesti toipuessa. Luultavasti myös ilman nettiä.

 Viettäkäähän mukava viikonloppu!

25 kommenttia:

  1. Ai niistä tulee vanukasta? Kaikkee kummaa.
    Koita jaksaa siellä työmaalla! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kiitos, paketti tuli :)

      Poista
    2. Tulee joo!
      Hyvä, että tuli perille :)

      Poista
  2. Mulla on Chian siemenet vakkarikäytössä, joten voin vakuuttaa, että mulla (jolla on aina nälkä) ne todellakin pitää energian pitkään.
    Mun lempparisekoitus on sellainen, johon laitan mantelimaitoa, luonnonjugurttia, vadelmia, hunajaa, vaniljajauhetta (siis sitä ihan oikeaa tummaa, ei mitään sokeria) ja noita siemeniä. Kaikki muut ensin tehosekoittimessa sekaisin ja viimeiseksi sinne sit siemenet. Mutta toki ne voi varmaan laittaa samallakin, niin ehkä jauhautuisivat siinä vähän rikki nekin. En tosin usko, koska on niin pieniä, ettei terä niihin pahemmin varmaan osu.
    Ei siis ole humpuukia tämä homma :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko nyt vielä lisätä tää tänne, vaikka oli varmasti sulla tiedossa, että niitten tosiaan tarvii antaa liota vähintään tunti (itse pidän aina yön yli jääkaapissa tossa em. sekoituksen seassa). Kuiviltaan ei parane syödä, vaikka vois äkkiseltään kuvitella, että niitä vois ripotella vaikka jugurtin päälle. Ne imee itseensä niin paljon nestettä, että kuiviltaan syötynä voi käydä huonosti.

      Poista
    2. Mä oon lukenut myös varoituksia, ettei tule kuiviltaan syödä. Menee muija tukkoon muuten :)
      Kiitos reseptivinkistä!

      Poista
  3. Mä en kykene syömään mitään limaista ja sammakonkutu on ihan poissa laskuista. Niinpä liotan chiat yön yli ja lisään smoothieen. Sillai menee alas, antaa jämäkkyyttä siihen pirtelöön ja tosiaan pitää nälkää paremmin kuin muuten pitäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, siis ne jauhautuu siellä blenderissä eikä niitä edes huomaa, paitsi sillai, että antaa jämäkkyyttä ja hyytelömäisyyttä smoothielle.

      Poista
    2. Sitä pohdin juu, että sinne ne saisi ikäänkuin "katoamaan".
      Mä en kanssa oikeen ole liman ystävä, mutta tätä mä en mieltänyt sellaiseksi.

      Poista
  4. Olen hyvin skeptinen noiden superfoodien suhteen. Varsinkin kun ne tuodaan jostain Huitsin Nevadasta. Kunnon kasvivoittoinen ruoka ja reilu D-vitamiinilisä, siinä minun ruokavalioni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ajatellut samoin, siksi mä kierrän kaukaa kaikki gojit ja macat jne.
      Mutta nyt, kun lahjaksi tuli, niin toki mä otan kaiken ilon irti.

      Poista
  5. Hyvältä tuo ainakin kuvassa näyttää. Tosin sammakonkutu-maininta vei vähän kokeilunhalua. Mutta oikein mukavaa ja toivottavasti kivutonta viikonloppua!

    VastaaPoista
  6. Minä olen välillä kanssa tehnyt tuota chiavanukasta. Ihan ok. Oma suosikki on oikeastaan tehdä se rasvattomaan maitoon ja päälle banaaniviipaleita ja hirveästi kookoshiutaleita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin kanssa ihan tavallista maitoa. Ja noita marjoja. Mä en oo banaanin kaveri ollut oikein koskaan.

      Poista
  7. Tuo kookosmaito onkin hyvä idea. Olen joskus tehnyt tuota vanukasta mutta laitoin ihan vain tavallista maitoa. Se ei siis maistunut oikeastaan yhtään miltään. Totta tosiaan, sammankon kutua. :-D
    Oon unohtanut koko siemenpussin kun ei ole ollut esillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, kyllä se jonkun makuaineen tarvitsee. NYt käyttöön ennenkuin pahenee!! (mulle kitkuttajalle kaiken ruuan poisheittäminen on kauhistus!)

      Poista
  8. Miltä Chia maistuu vai voiko sitä verrata mihinkään?
    Superfoodeista en tiedä mutta lääkitykseni takia vedän kaikkea tuollaista vanukas/puuro/jogurttimaista joten jos tuo on hyvää eikä maksa kovin paljon, sitä voisi kokeilla.

    Jaksamista <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei maistu oikeastaan miltään. Kaikenmoisia ohjeita on netissä, joku oli sekoittanut kaakaoon ja kahviin. Tai maitoa ja marjoja, ihan mitä ikinä keksii!
      Pussi maksoi Prismassa kympin kieppeillä, kun kurkkasin, mutta pussista saat huisin määrän vanukkaita.
      Kokeiles, kuulemma ovat niin täynnä kaikkea mahdollista potkua, että!

      Poista
  9. Mulla on todella herkullinen vadelma-chia-hillo -ohje. Laitan sen sulle tulemaan. Sitä kun laittaa puuron, tai minkä tahansa päälle, niin hymy leviää naamalle =)

    Puddinggia en ole kokeillut,

    VastaaPoista
  10. Moikka,ole varovainen noiden chia simenten kanssa.Käsittääkseni niiden yhteisvaikutusta eri lääkkeiden kanssa ei ole juurikaan tutkittu.Kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa.Itselläni huonot kokemukset omien kroonisten sairuksien lääkehoidon ja luontaistuotteiden yhteensopivuudesta.
    Pakkaspäivä terveisin Merja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ton mä olin ihan unohtanut! Lääkärihän kielsi mua syömästä keväällä MSM- jauhetta. Perusteli maksan kestävyydellä. MUtta toisaalta, mähän käyn kuukausittain turvakokeissa, eli siellä maksa-arvotkin sitten näkyis... jos vaan ihan varovasti testailen, en vedä vanukkaita joka päivä :)

      Poista
  11. Olen noita kaupassa pyöritellyt kun niin moni niitä tuntuu syövän mutta en oli vielä laittanut koriin asti. Täytyy varmaan laittaa ja kokeilla kun tuossa ylempänä kommentoidaan niiden pitävän nälkääkin hyvin. Ja jos se tuntuu limaiselta sammakonkudulta niin ei sitten heti mitään haluakkaan syödä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta smoothieen jauhettuna ei tuu kutua ;)

      Poista

Kiitos kommentista. Pus!